Trojrozmernosť

V minulej časti sme si opísali, aké sú základy kompozície. Dnes si rozoberieme trojrozmernosť a naučíme sa ako ju na fotografii dosiahnuť.
Ukážeme si aj najčastejšie chyby, ktoré robia fotografiu “plochú” (tzn. dvojrozmernú)

Fotografie v tejto časti sú robené obyčajným kompaktom, aby ste videli, že pri kompozícii naozaj nejde o to, čím fotíme.

    1. Uhol pohľadu

Pri niektorých snímkach nám stačí zmeniť uhol pohľadu. Čiže úplne stačí, aby sme sa s fotoaparátom posunuli , či už trocha do strany, prípadne viac dozadu a podobne.

Fotografia nezachytáva trojrozmernosť

Na zachytenie trojrozmernosti nám stačilo posunúť sa nabok a fotografovať z nadhľadu

Na zachytenie trojrozmernosti však stačilo posunutie na bok.
Nie vždy máme možnosť nadhľadu (budovy a pod.)

    2. Uhol dopadu svetla

Niekedy nám však na zobrazenie trojrozmernosti posunutie na bok nestači, ale potrebujeme zohľadniť hlavne uhol dopadu svetla.
Je to napríklad pri fotení stĺpov a rôznych iných nehranatých tvarov.

Na tejto fotografii máme takýto tvar, lenže svetlo sme mali priamo za sebou a tak nie je jasné, či je to odfotená plocha, alebo niečo iné.

Aby sme dosiahli viditeľnosť tvaru, musíme využiť uhol dopadu svetla, ktoré nám vytvorí tieň na samotnom tvare a zároveň aj na zemi pod tvarom.
Ak nás zaujíma tieň aj na zemi, je dobré, aby svetlo dopadalo na predmet zľava od nás.

Na tejto fotografii je už každému zreteľné, že fotený tvar je valcovitý.
Znázorňuje nám to tieň na tvare a celkový dojem priestorovosti dotvára tieň na zemi.

Pre názornosť som na fotografii tieň viac stmavil, ale určite nemusí byť až taký výrazný.

    3. Tvrdosť svetla

Len v skratke o tvrdom a mäkkom svetle:

Tvrdé svetlo je priame svetlo, ktoré spôsobuje výrazný silný tieň, naopak mäkké svetlo tiene zjemňuje.
Aby ste pochopili rozdiel, tak si skúste jednu a tú istú vec odfotiť počas slnečného dňa a potom ráno pri východe, alebo večer pri západe slnka, prípadne pri zamračenej oblohe.

Keďže však mnohokrát situáciu neovplyvníte (napr. ste na dovolenke a dostanete sa k zaujímavému miestu, ktoré chcete odfotiť, nebudete riešiť, či si ho odfotíte, alebo nie), budeme sa venovať situácii, kedy to ovplyvniť viete.

Táto situácia vzniká pri fotení v interiéri s bleskom a v tejto situácii robí ploché fotografie väčšina bežných amatérskych fotografov.
Keď si fotíte nejakú novú stoličku, aby ste sa pochválili kamarátom, tak to až také podstatné nie je, ale ak si fotíte na pamiatku svoje dieťa, tak prečo neurobiť fotografiu lepšiu.

Tu máme klasickú fotografiu s tvrdým svetlom.

Všimnite si silný tieň na stene a zároveň presvetlenú tvár.
Je to tým, že bol použitý blesk na fotoaparáte, ktorý má jediný účel a to vydať čo najjasnejšie svetlo.
Tým zároveň vydáva tvrdé svetlo, ktoré je sústredené do bodu, kde fotografujeme.

Je to vlastne podobné, ako pri fotografii valca v časti o uhle dopadu svetla.
Tu však nevieme zabezpečiť, aby nám svetlo dopadalo z boku a tak potrebujeme svetlo zmäkčiť.

Stačí nám na to takýto jednoduchý trik.

Pred blesk sme prilepili kus bieleho papiera pomocou lepiacej pásky.
Spôsobili sme tým, že sa svetlo rozptýli na rôzne smery (namieso do jedného bodu), čím sa vlastne zmäkčí.
Papier zámerne nelepíme priamo na blesk, lebo čím väčšiu plochu papiera pred blesk dostaneme, tým viac sa nám svetlo zmäkčí.

A tu je výsledok

Všimnite si, ako sa nám zjemnili tiene a to nielen na stene, ale aj pod bradou.
Fotografia je teraz oveľa priestorovejšia a ani tvár nie je tak presvetlená.

Pre porovnanie obidva zábery vedľa seba

 

A k výsledku stačilo tak málo.

    4. Rozmiestnenie podľa pravidla tretín

Pravidlu tretín sa budem určite ešte venovať viac v nasledujúcich článkoch a tak teraz iba v skratke.

Väčšina ľudí nafotí fotografiu asi takto

Takáto fotografia sa nazýva fotografia so stredovou kompozíciou.

Jednoducho povedané – keďže fotoaparáty zaostrujú hlavne v strede, človek chytí fotoaparát, zaostrí a odfotí.

Vo fotografii platí pravidlo tretín, ktoré je zjednodušená odvodenina zlatého rezu.
Zlatý rez vymysleli už veľmi dávno maliari a je to o rozmiestnení toho čo maľujú, na obraz.
Kto chce o tomto vedieť viac, určite si informácie nájde na internete, my si len ukážeme použitie v praxi.

Pozrite si nasledovnú fotografiu

Fotografia je rozdelená mriežkou na 9 rovnakých častí.
Túto mriežku dnes nájdete už asi v každom digitálnom fotoaparáte a je možnosť si ju zobraziť na displeji fotoaparátu.

Pravidlo tretín hovorí, že najdôležitejšie prvky fotografie by mali byť umiestnené v niektorom zo 4 bodov, kde sa čiary pretínajú.
Pri portréte je tým dôležitým prvkom oko (mimochodom, keď fotíte človeka, je potrebné zaostrovať na jeho oči)
Preto je oko umiestnené priamo v jednom zo štyroch bodov.

Dosiahneme to tak, že zaostríme na oko a s pridržanou spúšťou fotoaparátu, posunieme obraz tak, aby sme oko dostali do tohoto bodu.

A tu si obrázky porovnajte

 

Možno Vám to nepríde ako veľký rozdiel, ale keď by ste snímky vytlačili a dali do rámčeka, rozdiel by bol zreteľný.

Samozrejme, že pravidlo tretín nie je záväzné a veľakrát sa zámerne porušuje, ale ak ho použijete, nič s ním nepokazíte a Vaša fotografia bude určite lepšia.

A o tom nám v týchto článkoch predsa ide 🙂

Na záver ešte jeden tip trošku od témy :

Keď fotíte dieťa, človeka, alebo nejaké zviera, foťte ho z úrovne jeho očí. Vaše fotografie budú omnoho lepšie a stačí k tomu len sa troška prikrčiť, alebo si čupnúť, niekedy si ľahnúť.
Skúste to a uvidíte výsledok sami.

Tak to je nateraz všetko, nabudúce, keď zas bude čas, tak niečo o hlavnom motíve 🙂

Ak zaujalo, zdieľajte na:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Translate »