Zabudnite na automatiku

Ak chcete, aby Vaše fotografie boli skutočne lepšie, potrebujete spoznať možnosti Vášho fotoaparátu.
Len vtedy, keď nafotíte presne to, čo ste mali v úmysle, bude Vaša fotografia o Vás a o Vašom pohľade.

Kým budete na všetky zábery používať automatiku, bude to vždy iba bežná fotografia, akých na svete vzniká denne milióny.
Dobrá fotografia by mala niesť niečo z Vás.

Nastavenie ISO – základ fotografie

Na rozdiel od kinofilmových fotoaparátov, kde ste ISO museli riešiť už pri kúpe filmu,
dnes máme možnosť nastaviť si ho asi už na všetkých digitálnych fotoaparátoch.
V krátkosti si ISO (čiže citlivosť) vysvetlíme, aby ste pochopili, čo vlastne nastavujeme.

Pri fotografovaní zaznamenávame svetlo na snímač fotoaparátu.
ISO znamená citlivosť snímača na svetlo, čiže zjednodušene:
Čím je lepšie svetlo, tým nižšie ISO pri fotení potrebujeme.
Čím menej svetla máme k dispozícii, tým vyššie ISO musíme nastaviť.
Lenže čím vyššie ISO, tým väčší šum na fotografii, čiže tým horšia kvalita fotografie.

Na začiatok si otestujte svoj fotoaparát, aby ste mali približnú predstavu, aký šum pri akom ISO môžete očakávať.
Test si urobte najlepšie večer doma pri zapnutom lustrovom osvetlení. Aby sa Vám osvetlenie nemenilo, nechajte luster ako jediné svetlo a vypnite televízor a pod.

Položte si fotoaparát na stôl alebo nejaké pevné miesto a označte si ho, aby ste robili fotografiu z toho istého miesta.
Na fotoaparáte vypnite blesk a zapnite samospúšť. Nastavte najnižšie ISO, zaostrite na predmet, ktorý chcete fotiť a odfoťte samospúšťou.
Takto potom urobte rovnaký záber na všetkých hodnotách ISO.
Fotografie si stiahnite do počítača, otvorte si plnú veľkosť fotografií a porovnajte si, ako sa mení kvalita pri každom zvýšení ISO.

 ISO 64

 ISO 100

 ISO 200

 ISO 400

Z tohoto testu vidíme, že čím nižšie ISO, tým vyššia kvalita fotografie.

Zámerne som Vám urobil výrez 100% a na neostrej časti fotografie, aby ste viac videli šum (zrnitosť).
Ako si môžete všimnúť, na tmavých častiach je šum výraznejší ako na bledých častiach.

Samozrejme, že Váš fotoaparát môže mať iný rozsah ISO a podľa kvality snímača sa bude líšiť aj šum pri rôznych ISO.
Bez ohľadu na to vieme, že pri najnižšom ISO je kvalita najlepšia a preto ak je to možné, používame najnižšie ISO, aké nám fotoaparát umožňuje.

Kedy je to možné?

Pre nastavenia ISO je najdôležitejší čas uzávierky, počas ktorého sa záber sníma. To je údaj, ktorý Vám ukazuje fotoaparát, keď ho zamierite na objekt fotografovania.

Podľa návodu si zistite, kde Váš fotoaparát čas ukazuje.
Ak ste sa to z príručky nedozvedeli, zapnite fotoaparát a hľadajte na dispeji číslo vo formáte napr. 1/125, ktoré sa pri prechádzaní fotoaparátom na svetlejšie, miesta znižuje (až na 1/8000 podľa fotoaparátu) a na tmavšie zvyšuje až do formátu napr. 5″
V praxi to znamená, že pri čase napr. 1/1000 bude čas snímania 1 tisícina sekundy a pri čase 5″ bude čas snímania 5 sekúnd.

Ak Vaše ISO zvýšite, zníži sa čas snímania, čiže pri vyššom ISO bude trvať urobenie snímky kratšie.
Čiže pod pojmom mať najnižšie ISO pokiaľ je to možné, závisí od toho čo a v ako osvetlenom prostredí fotíme.

Bližšie si to vysvetlíme pri nastavovaní času a clony, čo bude ďalšia téma, teraz len v krátkosti:

Ak fotografujeme pohyb a nechceme ho mať rozmazaný, potrebujeme dosiahnuť čo najkratší čas snímania.
Čím horšie svetlo máme k dispozícii, tým dlhší čas snímania fotoaparát potrebuje a čím je čas dlhší, tým je väčšia pravdepodobnosť, že snímky nebudeme mať ostré kvôli tomu, že fotoaparátom počas snímania pohýbeme.

Toto sú hlavné situácie, kedy sme nútený zvýšiť ISO, aby sme dosiahli čo najkratší čas snímania.

Získame síce vyšší šum, ale budeme mať záber, ktorý sme chceli.
Šum sa dá ešte následne redukovať (aj pomocou nastavení vo fotoaparáte – redukcia šumu) a neskôr aj pomocou softvérových úprav v počítači.
Je to vždy na úkor kvality, ale ak chceme niektoré snímky mať, musíme sa uspokojiť s možnosťami, aké nám fotoaparát ponúka.


Zapamätajte si

Ak vo svojom fotoaparáte necháte nastavenie ISO na auto, väčšina fotoaparátov zvýši hodnotu ISO okamžite,
ako sa vo fotografii objaví viac tmavej farby, a tým nám zbytočne zníži kvalitu fotografie.

Pokiaľ je to možné, používajte najnižšiu hodnotu ISO.


Takže toto je nateraz všetko a najbližšie si povieme o nastaveniach času a clony

Ak zaujalo, zdieľajte na:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Translate »