Portrét

Niektorí ľudia si pod týmto pojmom vždy predstavia iba nejakú fotografiu hlavy človeka a k tomu nejaký kúsok pliec.
Portrét však má oveľa širší rozsah a osobne do portrétu zaraďujem aj fotenie zvierat, nakoľko sa od pravidiel fotenia ľudského portrétu nijako nelíši.
Takže v tejto časti si ukážeme základné pravidlá, na čo si pri fotení portrétu dávať pozor a ako urobiť portrétnu snímku lepšiu a zaujímavejšiu.

Nadhľad, úroveň očí a podhľad

 

Pravidlo číslo 1

Ak fotíme portrét, fotoaparát má byť v úrovni očí fotografovanej osoby, alebo zvieraťa

Aj napriek tomuto pravidlu, väčšina ľudí fotí z nadhľadu.

Neviete o čom hovorím? Je to jednoduché.

Všimnite si fotografov pri fotení čohokoľvek.
Nie je nič zriedkavé vidieť ich ležať na zemi, čupieť, či v rôznych divných polohách.
Naopak bežný rodinný fotograf stojí pri fotení vystretý ako lata a nerieši.

A tu je potom rozdiel vo výsledku

Fotografia z nadhľadu

Fotografia z úrovne očí.
Samozrejme bez toho, aby som si ľahol na zem, by to nešlo.

A ešte jeden príklad

Fotografia z nadhľadu

A fotografia z úrovne očí.

Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
Samozrejme, že vo fotografii striktné pravidlá neexistujú a všetko sa dá porušovať.
Aj napriek tomu som zatiaľ dobrú fotku psa z nadhľadu nevidel, aj keď netvrdím, že taká určite nie je.

Rovnako je možné použiť nadhľad, ak je to zámer a ak sa Vám podarí nájsť zaujímavý uhol

Tu je napríklad foto z nadhľadu a podľa mňa to nevyzerá zle. Ale ako hovorím, záleží len na Vás.

Fotografia z podhľadu.
Táto sa používa bežne a u ľudí slúži hlavne k predĺženiu nôh.

Pozrite si ukážku

Na ľavej strane je foto z úrovne očí a na pravej strane je foto z mierneho podhľadu.
Všimnite si o koľko dlhšie vyzerajú nohy na pravej strane oproti ľavej.

Treba si to však skúšať a budete vedieť u koho to vyzerá dobre a u koho nie.
A hlavne to netreba prehnať, aby to nevyzeralo neprirodzene.

Oči sú dôležité

 

Pravidlo číslo 2

Pri fotení portrétu zaostrujeme na oči

Na tejto fotke bolo zaostrené na chvost, čo už je síce extrém, ale zároveň si rozdiel jasne všimnete.

Pozrite si teraz foto so zaostrením na oči

A teraz si všimnite, že telo a  vrch hlavy sú skoro rovnako neostré ako na predchádzajúcej fotke.
Napriek tomu, keby som Vás na to neupozornil, budete túto fotografiu považovať za ostrú a vrchnú za rozmazanú.

Pravidlo číslo 3

Oči patria do tretinovej kompozície

Ak netušíte o čom hovorím, prečítajte si články o kompozícii

Ak ste články o kompozícii čítali, viete, že pravidlo tretín nie je pravidlom, ktoré by sa nemohlo porušovať.

Aj napriek tomu je pre portrét vždy určite lepšie ako stredová kompozícia (viď nasledujúca ukážka)

Ak sa teda rozhodnete pre pravidlo tretín, do tretinového bodu patrí oko

Na pozadí záleží

Táto téma sa síce netýka výhradne portrétu, ale platí vo všeobecnosti. Aj napriek tomu ju veľa fotografov nerieši.
Je to prirodzené, že pri fotení portrétu sa na pozadie zabúda obzvlášť, lebo bežný rodinný fotograf vidí len samotný objekt a celé jeho sústredenie je iba naň.

Ak však chcete robiť lepšie fotky, budete sa musie naučiť vnímať aj to, čo je za objektom, ktorý fotíte.

Pravidlo číslo 4

Pozor na výrastky a useknuté hlavy

Nie vždy (hlavne pri momentkách) sa Vám podarí vyhnúť sa vyrastajúcim rohom v podobe rôznych konárov a pod.

Ono to zas pri rodinnej foto nie je až taká katastrofa.
Katastrofa je, ak Vám vyrastajú rohy na fotografii od profesionálneho svadobného fotografa. (nebežte hneď po tie svadobné fotky)

Ak sa tomu však môžete vyhnúť, je lepšie ak to urobíte. Väčšinou stačí  ak seba a fotenú osobu posuniete kúsok ďalej a máte pekné foto bez výrastkov.

Rovnako je to aj s useknutou hlavou, alebo inou časťou tela

Aj keď táto fotografia už akceptovateľná je, pretože kopec, ktorý nám seká cez krk, je už dosť ďaleko a dosť rozostrený, na to, aby nám výrazne prekážal.
Niekedy však máte predmet blízko za človekom a na fotografii to výrazne ruší.

Vždy si musíte uvedomiť, že nezávislý pozorovateľ fotografie nie je tak plne zaujatý osobou na fotke (samozrejme ak to nie je stará mama nad fotkami vnúčat) a zaujíma ho celkový dojem z fotky.

Pravidlo číslo 5

Rozostrené pozadie = dobré pozadie

Nezabúdajte, stále hovoríme o fotení portrétu, lebo toto pravidlo neplatí pre všetky druhy fotografie.

Na dosiahnutie rozostreného pozadia majú vplyv dve veci:

1. Nastavenie clony – čím nižšie je clonové číslo, tým rozostrenejšie je pozadie (pozrite článok o clone)
2. Vzdialenosť – čím ďalej je objekt od pozadia, tým rozostrenejšie je pozadie

Tu vidíte snímok, keď je objekt blízko pozadia a clona je vyššia ako minimálna.
(zámerne som použil ako pozadie vzorovaný pokrčený uterák, aby ste videli rozdiel)

A tu je rovnaké pozadie ako predtým, iba je objekt ďalej od pozadia a clona je na minime.

Samozrejme, že niekedy sa vyskytne situácia, keď sa nedá byť ďalej od pozadia.
Vtedy je jediné riešenie rozostriť pozadie pomocou softvéru, ale je to veľa roboty.

Ak by Vás to aj tak zaujímalo, tak návod nájdete v článkoch Rady a tipy.
Návod je pre Photoshop, ale keď sa budeme venovať úpravám, ukážem Vám to isté v programe Gimp, ktorý je zadarmo.

Pravidlo číslo 6

Pozadie dotvára atmosféru a dej

Pozrite si dve ukážky z jednej a tej istej akcie

Tu máme portrétiky počas nejakého vážneho rozhovoru. Fotografia je dobrá a má aj svoju atmosféru.
Nedozvieme sa z nej však nič z miesta, kde to bolo fotené.
Samozrejme, urobte si z akcií aj takéto momentky do albumu.

Pozrite si však aj ďalší s nímok z toho istého miesta a dňa

A tu už máme pamiatku nielen všeobecnú, ale podľa pozadia bude každý divák jasne vidieť atmosféru tohoto miesta.

Takže pri najbližšom fotení si na to spomeňte a nezabúdajte aj na pozadie. 🙂

Dve pravidlá na záver

 

Pravidlo číslo 7

Nefoťte na priamom slnku

Samozrejme zas jedno pravidlo, ktoré netreba vždy dodržať.
Určite sa kvôli slnku nevykašlete na nafotenie nejakej akcie, či zážitku z dovolenky.

Ak však fotíte portrét, ktorý nemusíte mať na konkrétnom mieste a v konkrétnom čase, vyhnite sa priamemu slnku.

Dôvod je jednoduchý, na priamom slnku Vám všetci ľudia budú vyzerať nejako takto

Takže ak nechcete mať portréty s prižmúrenými očami, minimálne si skúste nájsť na fotenie nejaký tieň.

Pravidlo číslo 8

Nefoťte z veľmi krátkej vzdialenosti

Nebojte sa, už končíme 🙂

Ak fotíte z veľmi krátkej vzdialenosti, tak to má dve nevýhody:

1. Objektív v tesnej blízkosti nosa bude väčšine ľuďom prekážať a budú sa tváriť neprirodzene
2. Každý objektív skresľuje a na fotenie z tesnej blízkosti použijete jedine širokouhlý objektív (budete mať zoom na minime) a ten skresľuje najviac.

Nebudem Vám tu teraz  rozpisovať ideálnu vzdialenosť a rozoberať ohniskovú vzdialenosť 85 mm pri prepočte na políčko kinofilmu, čo je zažitý ideál pri profesionálnej fotografii.

Jednoducho foťte z primeranej vzdialenosti, aby Vám fotky vyzerali takto

A nie takto (ako môžete niekedy vidieť hlavne v profilovkách pri pokuse nafotiť sa pc kamerou s nosom na kamere)

Takže to je o fotení portrétu zatiaľ všetko.

Na koniec malá rekapitulácia


Zapamätajte si

Portrét je najlepšie fotiť z úrovne očí
Zaostrujeme vždy na oči a v prípade tretinovej kompozície je oko v tretinovom bode.
Pozadie tvorí fotografiu a môžeme ním celú fotografiu vylepšiť, alebo úplne pokaziť.
Portrét nefotíme na priamom slnku.
Portrét fotíme z takej vzdialenosti, aby sa nám nedeformovala fotená osoba.


Tak a to už je naozaj všetko.
V prípade, že sa chcete niečo opýtať, alebo sa len podeliť so skúsenosťami, napíšte to priamo do komentára.

Ak zaujalo, zdieľajte na:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Translate »