Keďže som sem už dlhšie nič nenapísal, rozhodol som sa, že sa trochu budem venovať otázke, ktorú dostávam často a zároveň som na ňu dodnes nenašiel jednoduchú odpoveď.

A prečo je odpoveď na túto otázku taká komplikovaná? Tak sa na to pozrime:

Kto je vlastne profesionál ?

Najlepšiu odpoveď nájdeme v slovníku cudzích slov :

Profesionál:
1. zárobkovo činný človek; človek ktorý športuje alebo vykonáva inú činnosť za peniaze, ako svoje povolanie;
2. špičkový odborník vo svojej profesii

Tak toľko definícia. A ako to funguje v praxi?

Profesionál v praxi

Ako najlepší príklad nám poslúži svadba. Necháme teraz fotografovanie bokom a pozrieme sa na inú oblasť – torty a zákusky. Na Slovensku je stále dobrým zvykom zabezpečiť si svadobnú tortu a zákusky u niekoho kto pečie doma, len tak pre radosť. Dôvody sú rôzne, ale hlavný dôvod asi stále zostane lepšia chuť (a kým budú cukrárne pokračovať v používaní tých rôznych umelohmotných šľahačiek a náplní, tak domáce pôjde na odbyt stále viac) Takže v tomto prípade väčšinou nevyužijeme služby profesionálov, ale navštívime babenku Agnešku a opýtame sa, či by bola ochotná nám na svadbu napiecť tie jej najlepšie zákusky na svete. V tomto prípade nehovoríme, že ideme za amatérskou cukrárkou Agneškou a rovnako nepovieme, že nám stačia také obyčajné zákusky a my nepotrebujeme profesionálne z cukrárne. Je to tak?
Vráťme sa však k definícii profesionála. Babka Agneša sa neučila za cukrárku, ani si cukrárčinou nezarába, takže profesionál nie je, ale ak sú jej zákusky tie najlepšie, tak profesionál je. No a povedzme, že teta v cukrárni je vyučená cukrárka a keďže si aj cukrárčinou zarába, tak môžu byť jej zákusky hnusné, ale tiež je profesionál. Ak sa ich však opýtate, tak teta z cukrárne Vám bez problémov povie, že ona je profesionálka a babka Agneška Vám zas bude tvrdiť, že kdeže by ona bola profesionálka a ako ona má od nich ďaleko a ona to len tak pre radosť robí, lebo ju to baví a je rada keď ľuďom chutí. Samozrejme, že ani babka Agneška Vám nenapečie zadarmo, ale aj napriek tomu, že pečie tie najlepšie zákusky, nebodaj, aby si na Slovensku vypýtala toľko, čo by chceli v cukrárni, alebo snáď ešte o niečo viac. Tak to už je problém a hneď je tu kopec idiotov, ktorí ju majú potrebu poohovárať po celom okolí, koľko ona za to pečenie zobrala a ešte aj tá cukráreň to má lacnejšie. Zvláštne to Slovensko a Slováci. Ale nie o tom som chcel 🙂

Takže tu máme celkom jasno a vlastne nám ani tak nejde o to, kto je profesionál, ale kto nám urobí profesionálny výrobok. Ako si však vybrať v oblasti, ktorej nerozumieme, kde nevieme posúdiť skutočnú kvalitu? Viem, teraz mnohí namietajú, že oni to vedia a predsa vidia či sa im to páči, alebo nie a pod. No keby to tak bolo, nepozerali by na nás z bilbordov sfušované fotky, neboli by časopisy a ani internet zaplnený gýčmi a nemali by ste doma preplnený byt gýčovitými fotkami Vašich detí, ktoré Vám nanútili zo školy a na Vašich svadobných fotkách by nebolo kopec zásadných fotografických chýb. (samozrejme česť výnimkám, toto je len orientačný všeobecný výpis, nie 100%-né pravidlo)

Profesionálny fotograf – podľa definície č.1

Ak sa budeme držať tejto definície, tak profesionálnym fotografom dnes môže byť ktokoľvek. Stačí k tomu mať financie na nejakú základnú výbavu a založiť si živnosť, alebo začať pracovať pre agentúru, ktorá potom vybavuje práve tie už spomínané fotografovania Vašich detí v školách a škôlkach. Samozrejme sú tu potom rôzni fotografi pracujúci pre médiá, pre reklamné a iné agentúry, dokumentárni fotografi, fotografi na voľnej nohe, fotografi celebrít a kopec iných, ktorých by asi bolo ťažké všetkých vymenovať. Niektorí z nich majú fotografiu vyštudovanú, niektorí sú samoukovia, niektorí iba ovládajú základy, ale majú financie na zakúpenie najdrahšej výbavy a niektorí majú iba známosti. V každom prípade, všetci sú to profesionáli, bez ohľadu na to, či vytvárajú profesionálnu fotografiu, alebo nie.

Profesionálny fotograf – podľa definície č.2

Pri tejto definícii je to už iné. Tu už za človeka hovorí jeho tvorba. Vôbec nezáleží, či je to človek študovaný, zarábajúci veľké peniaze fotografovaním, alebo len popri práci sa plne venujúci neprofesionál, ktorý to robí hlavne pre svoju radosť a snaží sa roky niekam sa posúvať, hľadať si svoj štýl a zdokonaľovať sa vo svojom koníčku, alebo profesii. Ako však lajk môže rozoznať profesionálnu tvorbu od gýču, keď ešte aj kritici majú rôzne názory. O tom si povieme hneď v nasledujúcej kapitolke 🙂

Ako si teda dobre vybrať fotografa

Samozrejme, že výber závisí v prvom rade od Vašich požiadaviek a určite tu nemienim rozoberať všetky tie chyby, ktoré sa na fotkách bežne vyskytujú. Dám Vám iba zopár rád, ktoré Vám pri rozhodovaní snáď pomôžu.

  1. Doporučenie – ak Vám fotografa niekto doporučí, neznamená to ešte, že naozaj odvádza profesionálnu prácu. Je samozrejmé, že ak ste zvyknutí na fotografie z kompaktu, tak Vám aj fotka urobená začiatočníkom so základmi fotografovania príde ako malý zázrak. Najhoršie ešte je, ak je na fotografii niekto, koho poznáte. Takže doporučenie je fajn, ale nezostaňte iba pri ňom.
  2. Fotka rozpráva – dnes je to asi najviditeľnejšie na Facebooku. Niekto pridá fotku a hneď je to samý komentár: akí ste tam zlatí, aká si krásna a pod. Iba kde tu sa objaví komentár typu: Výborná fotka. Zabudnite na to, kto je na fotke a všímajte si fotku ako celok. Zaujala Vás niečím? Je to foto človeka, alebo reklama na jeho oblečenie, či doplnky? Čo tá fotka vyjadruje? Je to spomienka na okamih, alebo iba umelo napózovaný človek? Keď si ju pozriete o pár rokov, vyvolá vo Vás emóciu, alebo len reakciu: Tu som sa nechal nafotiť v ateliéri. Rovnako ak sa jedná o reklamnú, alebo produktovú fotografiu: je to reklama na konkrétny produkt, alebo len všeobecné niečo, kde Vaša firma niečo robila. Zaujala Vás fotografia, vyvoláva vo Vás nejakú zvedavosť, chuť na niečo, alebo akokoľvek Vás núti sa pri nej pristaviť, alebo ju len otočíte so suchým Hmm.
  3. Fotka oslovuje – zavesili by ste si fotku na stenu v byte, alebo v kancelárii, alebo pri vchode do firmy? Osloví fotka Vaše návštevy, obchodných partnerov a pod. a povie im niečo Vás, o Vašej firme, produktoch, výrobe? Reprezentuje Vás ? Pozrite si tvorbu fotografa a zistite si, či fotky reprezentujú to, za akým účelom boli vytvorené. Všimnite si, čo je na fotke najostrejšie a čo Vás zaujme ako prvé. U portrétu by to mali byť oči, ak ide o reklamu na náušnice, mali by to byť náušnice. Všímajte si detaily a nikdy nezostanete sklamaní, ak si vyberiete správneho fotografa pre Vašu potrebu.

Tých rád by sa našlo veľa, ale ak si začnete všímať tieto hlavné, prídete aj na ďalšie. A už to nebude iba o tom koľko to stojí, ale bude to o tom, čo za akú cenu môžem dostať. Či niečo, čo skončí v šuplíku, alebo niečo, k čomu sa budem rád vracať a využijem to veľakrát.

A na záver ešte jedna rada. Nebojte sa mať vlastnú predstavu a nebojte sa ísť s fotografom porozprávať. Nikde nie je povedané, že si ho musíte hneď vybrať. Ale nikdy nič nenahradí osobný kontakt.

Tak som sa zas trochu rozpísal, ale dúfam, že to aspoň niektorým z Vás pomôže pri rozhodovaní, keď budete potrebovať fotografa.

PS: A aby som nezabudol dať Vám moju odpoveď na hlavnú otázku v tomto článku: Nie som profesionál, ale sú určité druhy fotografií, ktoré Vám dokážem urobiť na profesionálnej úrovni. Ale aby to tak bolo, potrebujem poznať Vašu predstavu a trochu Vašej spolupráce 🙂

Ak zaujalo, zdieľajte na:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Translate »